
Dvě řady více než stylového seriálu s názvem Pennyworth už mají diváci za sebou. Snad brzy se dočkají i té třetí, která se z americké kabelovky Epix má údajně přestěhovat na HBO Max. Počin pojednává o tom, kým býval již známý gothamský majordomus otce Batmana Thomase Wayna v alternativním Londýně s aspekty padesátých a šedesátých let. Už víme, že býval Alfim. Tím, který se vrátil z války, zamiloval se a založil bezpečnostní agenturu. Vlivem nešťastné náhody se však stal součástí průběhu konfliktu mezi radikální levicovou tajnou skupinou s názvem Liga bezejmenných a Krkavčí společností, tedy místní ilegální extrémistickou skupinou, jež má za cíl svrhnout britskou vládu a nastolit fašistický stát… A co prozatím není jasné, kdo tedy nakonec vyhrál? Ale o všem popořadě.
25. dubna 2019 byl odvysílán poslední díl seriálu Gotham, jež po dobu pěti řád pojednával o přeměně Bruce Wayna z malého chlapce z dobré rodiny do postavy Batmana jakožto veřejného ochránce kriminálem prorostlého města. Sto dílů je celkem dlouhá doba na to, aby si divák zvykl na postavy, některé si zamiloval a jaksi chtěl pokračování. Jedním z nejvýraznějších vedlejších hrdinů byl bezesporu majordomus rodiny Waynů, který prožil a ukočíroval řadu pubertálních výkyvů kluka, jež ztratil rodiče během loupeže v temné uličce, jménem Alfred Pennyworth.
V Gothamu Pennywortha ztvárnil herec Sean Pertwee, jemuž během prvního roku natáčení bylo rovných padesát let. Pertwee mimo předvedení výborného hereckého výkonu oslovil též famózním (pro britofily) akcentem, který i obyčejné větě na způsob „máte snídani na stole“ dodával jakousi královskou důležitost. Celkem brzy se ukázalo, že Pennyworth není jen obyčejný sluha a je celkem mistrovsky vycvičený zabiják nebo při nejmenším účinný lidský neutralizátor, pokud to situace vyžaduje. Vše samozřejmě s grácii, ve vestě a se zapnutými knoflíčky. Až seriál skončil a určité postavy, ať už kvůli obsazeným hercům, či nejasné scenáristické práci, našly svůj zasloužený odpočinek v minulém čase, rozloučit se s Pennyworthem bylo poněkud náročnějším úkolem.
Ale jak život ukázal už 28. července téhož roku se na obrazovky dostává prequel života majordoma otce Batmana, který hned prvním dílem nasazuje velmi vysokou laťku pro další ke zhlednutí vyhledávané filmové počiny. Protože nehledě na kvalitní provedení Gothamu, seriál Pennyworth nabízí Británii ve vší své akcentové, mimické, architektonické a módní kráse. Prozatím se divákům dostalo dvaceti dílů, místy silných, místy slabších, jak tomu u seriálů bývá, ale třetí řada se snad už připravuje a než dojde k vysílání jednadvacátého dílu, který se má nově objevit na HBO Max, pojďme si blíže představit linky, herce a předlohu.

Ilustrace: Darja Thomasová
Alfi z Londýna
Aby divák hned na začátku pochopil, že Alfi není jen obyčejný londýnský poflakovač, tvůrci ho seznamují se skutečností, že se jedná o bývalého příslušníka britských speciálních jednotek SAS. Život po válce však nekončí, za dveřmi je půlka minulého století a je třeba něco dělat se svým životem. Pennyworthovi po službě též zbývají dva kamarádi, kteří ho v lecčem podporují, ale jeho nápad na založení bezpečnostní agentury nevítají nijak nadšeně. Ale koho by to zastavilo, obzvlášť v případě, kdy doma čeká věčně naprudlý pracující otec, který zrovna nepatří mezi psychologií rozmazlené jedince a místo toho, aby nechal synáčka vydechnout poté, co se vrátil z války, spíše do něj neustále kope s otázkou, kdy už se mu tedy začne dařit.
Kriminální drama vysílané na americké kabelovce s názvem Epix vzniklo na základě předlohy nabízené opět DC Comics, stejně jako v případě Gothamu (pochopitelně, když se jedná o stejnou látku), jejímiž autory byli Robert Kane a Bill Finger. Producentem seriálového počinu se stal dnes jednašedesátiletý londýnský rodák Bruno Heller, který mimo dvou výše zmíněných snímků má na svědomí též seriály Mentalista nebo Řím, na nichž se též podílel i svými texty.
Obsazení seriálu je velmi povedené. Hlavní role se ujal dnes třicetiletý Angličan Jack Bannnon, který pochází z norfolkského Norwiche. Nehledě na dramatické nadání a specificky atraktivní zevnějšek v moc věcech si Bannon zatím nezahrál. Specializuje se spíše na krátké snímky a seriály. Mezi nimi jsou například Dívčí spolek, The Loch nebo Endevour. Uvidíme, třeba výkon v Pennyworthovi ho posune herecky dál. Ze seriálu si divák vezme celkem dost informací o Alfiho povaze. Jde o gentlemana, hodného a převážně správného muže. Ano, sem tam uklouzne, ale tak kdo by to v té době v Londýně neudělal. Chvíli totiž pomalu nebylo jasné, na kolik seskupení se město dělí, kde všude mají prsty Američané a také, zda kriminální svět ještě vůbec funguje podle starých, dobrých, zavedených pravidel.
Paralelní vesmír s občanskou válkou
Jak již bylo zmíněno, příběh je zasazen do Londýna a globální dějovou linku tvoři občanská válka v alternativním světě vyvolaná soubojem mezi radikální levicovou utajenou skupinou s názvem Liga bezejmenných a Krkavčí společností (Raven Society), oba subjekty usilují o politickou moc na území Británie. Nechybí ale ani královna, která se v počinu chová spíše jako sestra Alžběty II. v seriálu Koruna.
Lidi situace rozděluje, děj nabízí i pár psychopatů, kteří se před ničím nezastaví a též seznamuje diváka například s Američanem Thomasem Waynem – budoucím otcem Batmana, který ještě není ani v plánech matrixu, aby alespoň vzdáleně pochopil, co vše předcházelo příběhu, jež se následně odehrává v Gothamu. Občanské nepokoje jsou pro Británii něčím jako stavební kámen historie. A Irskem počínaje, brexitem konče, v roce 2019-2020 filmová tvorba s tímto tématem nikoho nemůže překvapit a tak působí naprosto přirozeným způsobem.
Pro ty, jež detailně neznají komiksovou předlohu a nejsou skalními fanoušky, protesty a pikle výše zmíněných organizací jsou spíše jakýmsi nutným backgroundem, jež tvoří kulisu pro jednání jednotlivých výraznějších postav. Kromě galantního Alfreda Pennywortha v počinu exceluje díky charismatu obsazeného herce, tedy Ryana Fletchera, postava Davea Boye. Ten svým skotským akcentem posouvá nadávky o levly výš a také doprovází Alfreda, jakožto jeden ze dvou nejoddanějších přátel, světem plným problémů.
Samotný Bruce Wayne v tomto počinu působí spíše jako nerozhodná a poslušná pantofle, která ale má to štěstí potkat Marthu Kaneovou, díky čemuž jeho linka začíná být něčím víc, než jen posloucháním rozkazů z Ameriky a staráním se o sestru zavislačku, jež si desetiletí nabízející svobodu užívá plus minus podobně, jak to dělávali hippies ve Státech. Dorothy Atkinsonova se famózně zhostila role Mary – matky Pennywortha se všemi výrazy tak klasickými pro starší, vychované Britky.
Postava, jež více než akčně zahajuje pilot seriálu, tedy Bet Sykesová, je zase kapitolou sama pro sebe. Dokonce by se dalo říct, že kdyby se v Pennyworthovi nevyskytovala, mohla by to být celkem nuda. Zdá se totiž, že po dobu dvaceti dílů je Sykesová jedinou postavou, jež nejenže prochází transformací, ale divákovi je představena daleko více nežli samotný Alfred, a proto po důsledném seznámení zůstává v paměti. Zahrála ji Paloma Faithová, jež v červenci oslaví své čtyřicáté narozeniny a je též úspěšnou anglickou zpěvačkou. Kostyméři na jejím zevnějšku zapracovali nesmírně precizně a i když nejde přímo o style icon, má k tomu postava Bet alespoň velmi blízko.
Malý člověk ve velkém světě
Samotná dějová linka Alfreda Pennywortha není nijak komplikovaná. Po návratu z války a založení bezpečnostní firmy potkává dívku do níž se zamiluje a nepřeje si nic víc než jen spokojený život. Do toho však přichází konflikt vycházející z rozdílů pramenících z různých sociálních kruhů, z nichž milenci pocházejí. Pak se však veškerý relativní klídeček zvrtne kvůli Waynovi a jeho hlavě… A tak jedno po druhém, nehledě na to, že Alfred neplánoval pokračování války v kriminálem prorostlém Londýně, je do hry poněkud vtažen.
Prožije vzlety a pády, rabování, střelbu, koketuje s myšlenkou přestěhovat se do Ameriky, protože proč vlastně ne, potká ještě pár žen, pár manipulátorů a pochopitelně ideji oddaných psychopatů. Ale jak už předem víme z Gothamu, Pennyworth v Londýně zkrátka neumře. Jeho milostný život je poněkud méně šťastný než regenerační schopnosti těla, ale je alespoň dobře zahraný. Které milé bude divák fandit víc, už je jen a jen na něm.
Seriál plný Britů, jejich vtipů a černého humoru možná není tím nejlepším počinem pod sluncem, ale nabízí nesmírně stylový únik z reality, bohatý na akcenty, grimasy, temnou kameru, ulice plné cihel a obyváky plné sklenic na tvrdej. Na IMDB má hodnocení těsně pod 8 hvězdami, což je samo o sobě doporučením ke zhlednutí. Je to jiné, britské, více než dobré.

Ilustrace: Darja Thomasová