
Psát ve třiceti o TikTokerech je asi tak stejné jako v šedesátých letech minulého století sedět ve vintage křesle v na míru ušité vestě se zapnutými knoflíčky, nasávat tabáček z dovozu a zároveň si pročítajíc noviny, v nichž se píše o jakýmsi hnutí zvaném hippies, v duchu kulit oči. No dobře, možná je to až moc nadsazené, ale něco na tom přeci jenom bude. Protože ať už se říká cokoli, mezigenerační rozdíly jsou velice veselá záležitost. A když se dřív za generaci považovalo v průměru 25 let rozestupu mezi dospělým tvorem, jeho rodičem a potomkem, s nástupem internetu už aby to (tu generaci) člověk zkrátil na období trvající přesně tak dlouho, jak se vyvíjí nová sociální síť.
Trendů je zkrátka poněkud moc a internetové algoritmy dělají vše proto, aby člověk žil v blahé nevědomosti o existenci všeho mimo jeho bublinu zájmu. Je to ale více než krátkozraké a také nudné. Přitom vědět, co baví, naplňuje a odráží dnešní mládež je při nejmenším zajímavé. Generace Z (lidé narození od poloviny devadesátých let minulého století do roku 2012, těm nejstarším představitelům je teď nejvíce 26 let) se od předchůdců liší celkem dost. A na rozdíl od nás dinosaurů-mileniálů a starších, kteří dle dubnové studie společnosti Deloitte s názvem Digital media trends ve volném čase prý stále inklinují hlavně ke sledování televize a filmů, zetkaři zase raději hrají hry, poslouchají hudbu, brouzdají internetem a tráví hodiny na sociálních sítích. A do těch patří i dnes už světoznámá paráda s názvem TikTok.
Od blogu, přes video k nové výrobní lince na „fast stars“
Ještě nějakých třináct let zpátky termíny jako bloger, vloger a youtuber byly pro většinovou společnost něčím jako první hodina japonštiny a seznámení se písmem. Pojmy a následně dokonce i zdroje obživy, které vytěsnily staré dobré blogýsky plné citů a slziček, ovládly svět napříč profesemi (móda, film, televize, cestování…). Odvážlivci pro náplň svých kanálů fotili, natáčeli, vyprávěli. Pak digitálními gigabajty létaly postřehy a pocity, zákulisí fungování věcí, jež dříve nebyly k vidění… Po zásahu online armády nesoucí osvětu v zájmu vlastní popularity se některé obory částečně i pozměnily. K nevoli studovaných profesionálů pochopitelně.
Kolem blogerů a youtuberů se tvořily základny fanoušků a v určitých případech by se ta celá hysterie mohla přirovnat k potřebě osahat nějakou tu hvězdu, po níž touží půlka světa. Přitom to byli většinou jen náctiletí lidé, kteří ani nechápali, co vše jim to vlogování a přispívání přinese. Bullying (česky šikana) totiž nebyl ničím výjimečným a kvůli tomu, jak snadné je někoho urazit prostřednictvím sociálních sítí, spolu s úspěchem rostla (model stále platí) i nevraživost pozorovatelů.
Mileniálové, jakožto děti svých předinternetových rodičů věřili v sílu (slávu) televize do poslední vteřiny. Než pochopili, že zavedený aparát cenzurou počínaje a zavděčováním se soukromým provozovatelům konče, neumožňuje kreativní osobní růst, a na internet (hlavně YouTube) s vizi rozvoje osobní popularity se přesunuli výrazně později. Což mimo jiné vedlo i k roztržení pytle se všemožnými rozhovorovými formáty v posledních dvou až třech letech, kde už ale místo zetkařského intuitivního, otevřeného, přirozeného a částečně amatérského zpracování šlo o profi štáby a slušné balíky peněz na vytvoření jednoho jediného videa pro YouTube.
Čtvrté album amerického zpěváka Mod Suna, který se úspěšně překvalifikoval z rapera do pop punkera, z února tohoto roku nese název Internet Killed the Rockstar. Výstižné a pravdivé. Internet skutečně zabil dříve fungující aparát výroby hvězd a také celkové vnímání tohoto pojmu. Najednou se totiž „hvězdou“ mohl stát kdokoli, kdo měl/má doma kameru/foťák/počítač a byl/je schopen a ochoten celý svůj život věnovat tvorbě obsahu, který pobaví znuděné vrstevníky, kteří hledají idola, aneb zkrátka nevědí, kam s volným časem. Fanoušci těchto tvůrců nevědomky stvořili další pojem, tedy influencera. A když máte statisíce anebo i desítky milionů příznivců, velké brandy se vám vyhýbat nebudou. Sláva a peníze nikdy nebyly tak snadno na dosah.
Přivítejte TikTok
Lidi vždy bavilo koukat na jiné lidi, vzhlížet k jiným lidem, pomlouvat jiné lidi, kopírovat jiné lidi, porovnávat se s jinými lidmi. Je to přirozené. Ale v případě TikToku už jde spíše o vyextraktovanou na úplnou povrchní drť podobu zábavy, která existovala dříve. Ano, je dost zastánců TikToku, kteří říkají, že se tam dá přiučit něco od profíků v nějakém oboru, například jak stříhat videa, nebo přečíst skvělou citaci… nebo upéct koláč za pět vteřin. Dobře, budiž, ale o tom se nebavíme. Bavíme se o lidech, kteří zoufale touží po popularitě, ať už vědomě, či podvědomě. A některým se to povede už během pár měsíců a jako výsledek mají desítky milionů fanoušků, spolupracují s brandy a někteří (o, ano) zdánlivě z ničeho nic začínají i zpívat.
„Jak se stát takto populární a v dnešní době i uznávaně úspěšný?“ zeptáte se. Odpověď je snadná, stačí prostě být. Ideální mladý a nějakým způsobem pohledný tedy. Aby se člověk setkal s adorací na TikToku totiž není potřeba nic víc než si hodit kraťoučký taneček na CIZÍ skladbu, pokusit se trefit vlastními rty do CIZÍHO textu či hlášky, či písničky. Také se široce usmívat, sdílet nějaký ten kus života a možná taky nesmírně originální radu. V případě kluků se také nesmí zapomenout si občas rozepnout košili, nebo sundat triko, a účes by měl plus minus zakrývat minimálně čelo. A v případě holek je zase lepší mít dlouhé vlasy, pořádný make-up, nalepené řasy… a v určitých případech se hodí také nehty na Billie Eilish, s nimiž se sice dá existovat, ale řada věcí se určitě musela naučit znova, třeba jak si vzít i běžnou sklenici, aby se u toho nepopíchalo gelem… a to je vesměs všechno.
Otázka vkusu? Mladá kultura? Trendy, které chápou jen zetkaři? Od zábavy se nadstavba neočekává? Je to jen pro trávení volného času? Vypustit? Zapomenout? To vše je možné. Ale není to trochu málo? Členové této skupiny veleúspěšných tiktokerů jsou totiž navzájem zaměnitelní, a to účesy počínaje a pohyby konče. A když se dřív pro zájem lidí muselo snažit poněkud víc (minimálně si vybrat, zda je člověk beauty bloger, cestující vloger, pranker…), dnes stačí prostě být a mít sklony k narcisismu, a je to! Není zač. A teď si představíme ty, kteří kromě toho všeho výše zmíněného se pustili i do zpěvu. Protože proč to nezkusit? Armádu fanoušků toužících po merchi už přeci mají.
NESSA BARRETT A JADEN HOSSLER (aka JXDN)
Začneme touto dvojicí, jelikož ji pojí celkem nová společná píseň La Di Die, videoklip ke které měl premiéru 19. února na YouTubu a ke dnešnímu dni se tam natočilo už přes 22 milionů zhlednutí. Lyrika si pohrává s mainstreamovými adolescentními tématy jako jsou deprese, sebevražda, 27 Club s odkazem na Kurta Cobaina z grungeové skupiny Nirvana, kulkou v hlavě a také tím, že popularita, která se zdá být tím nejvytouženějším Olympem, je vlastně strašné zlo. Ruku k dílu přiložil i bubeník, jehož proslavilo účinkování v kapele Blink 182 Travis Barker, který je bubeníkem i dnes, k tomu je ale také producentem, podnikatelem a spolupracovníkem mnoha amerických interpretů (Machine Gun Kelly, Fever 333, Iann Dior a dalších…).
Pro ty často a rád poslouží nejen živým zvukem bicích, ale také nějakým tím kontaktem a produkováním. A „na oplátku“ se objeví i u nich ve videoklipech jako v starém dobrém devadesátém devátém. Právě tehdy Blink 182 zažívali vrchol své hudební kariéry s albem Enema of the State a bubeníkem byl zrovna Travis, jež nahradil Scotta Raynora, který pil víc, než si ostatní členové kapely přáli.
Píseň La Di Die je chytlavá, možná mimo jiné i díky tomu, že připomíná milion dalších skladeb s něžným ženským vokálem a uřvaným a snažně nakřápnutým mužským hlasem. Jaden na zoufalé screamy rozsah tak úplně nemá (nebo se málo snaží). Ale jako celek to funguje a trojice (včetně Travise) si už stihla zahrát a zazpívat LIVE u takových televizních matadorů jako je Jimmy Kimmel a Ellen DeGeneres. Pokud tedy ani jeden nehodlá naplnit text písně, už teď na svůj věk mají více než slušně našlápnuto na fakt povedenou kariéru. Komentátoři na YouTubu tuto píseň celkem adorují a nejčastějším komentářem (mimo božský talent) je, že „Nessa a Jaden jsou jediní tiktokeři, kteří skutečně umějí zpívat“.
A teď kdo tedy vlastně jsou:
Nessa Barrett vlastním jménem Janesa Barrett je dnes teprve osmnáctiletá tiktokerka a zpěvačka portorického původu narozena v americkém New Jersey. TikTok účet si založila na začátku roku 2019 a jejími hlavními specialitami je vlogování, tanec na rapové a popové skladby a také lip-sync, což je otevírání rtů souběžně s například nějakou skladbou (v podstatě jakési zpíváni na playback akorát nevlastních písní). Za necelý rok jí tyto talenty vynesly více než milion sledujících. Do zpěvu se pustila následující rok, kdy jí 31. července vyšel videoklip k písni Pain. Ke dnešnímu dni ji na TikToku sleduje přes 15,6 milionů lidí, na Instagramu přes 5,3 milionů a také se za nějaký ten pátek dopracuje i k milionu followerů na YouTubu (dnes jich má 814 tisíc).
JXDN vlastním jménem Jaden Isaiah Hossler, který letos v únoru oslavil své dvacáté narozeniny je kromě úspěšného vlastníka účtu na TikToku také zpěvákem a textařem. Narozen byl v texaském Dallasu, kde žil do svých čtrnácti, pak zakotvil ve městě Chattanoogy amerického státu Tennessee. Jeho kontent na TikToku, který založil též v roce 2019, je obdobný jako u Nessy. Tancuje, přeříkává, dává si tam i svoji hudbu a taky nějaké to děsně vtipné zevlení s kamarády. Vyrůstal v náboženském prostředí a jeho středoškolská studia probíhala na Grace Baptist Academy. Jaden se potýká s depresi, kvůli níž dle rozhovoru na Forbes.com se už dvakrát pokusil o sebevraždu. Během dospívání cítil hodně nenávisti, s čímž neuměl pracovat. Částečně mu ale pomáhal poslech interpretů jako XXXTentacion a Juice Wrld.
V únoru 2020 Jaden zahájil svou hudební kariéru vydáním skladby Comatose, ta neunikla zkušenému oku právě Travise Barkera, který ho rychle nalákal do svého labelu DTA Records. Už v srpnu minulého roku pak vydává track Pray, v němž se svěřuje se svou depresi a myšlenkami na sebevraždu. V říjnu se pak upisuje Warner Chappell Music. Travis Barker v jeho hudebním životě ale jako koproducent zůstává (např. skladba Better Off Dead, rocková verze debutového singlu Olivii Rodrigo s názvem Drivers License). Jaden se také objevuje v projektu Machine Gun Kellyho s názven Downfalls High a jak je z Instagramu patrné, Gun Kelly a Travis jsou přinejmenším dobří kamarádi. A tak se dostáváme až k La Di Die. Jak se to s Jadenem bude vyvíjet se uvidí i díky TikToku. Jeho social media goals pro dnešní den činí 9,2 milionů sledujících na TikToku, na Instagramu mu fandí 4,5 milionů a na YouTubu je oddaných 1,4 milionů.
DIXIE D’AMELIO
Plným jménem Dixie Jane D’Amelio se narodila v americkém Norwalku a letos v srpnu oslaví své 20. narozeniny. Má mladší sestru Charli, která je naprostou královnou TikToku, jelikož její účet sleduje nepředstavitelných 114 milionů lidí (Charlie je teprve 16, za pár let si třeba může založit vlastní království na půlku zeměkoule). Stejně jako dvě předešlé online hvězdy i Dixie se upsala účinkování na TikToku v roce 2019 (následovala sestru) a momentálně usilovně pracuje na své pěvecké kariéře (žánr by se dal popsat jako naprosto průměrný pop, který nechytá ani lyrikou, ani hlasem, ani hudbou jako takovou). První singl s názvem Be Happy spatřil světlo světa v červnu minulého roku a Forbes už počítá penízky Dixie vydělané díky četným spolupracím a prodeji merche. V srpnu minulého roku tak byla tato postava vzešlá ze sociálních sítí na třetím místě s ročním výdělkem 2,9 milionů dolarů.
Reklamou a vlastním zbožím to ale nekončí. Od minulého roku totiž také hraje v YouTube seriálu s názvem Attaway General. A aby té všudypřítomnosti nebylo málo, letos se spolu s Charli a rodiči objeví na americké platformě Hulu v osmidílné reality show s názvem The D’Amelio Show. Že by se konečně objevil klan, který je schopný konkurovat tomu Jenner/Kardashian? Pravděpodobně už bylo na čase. A teď k social media číslům: TikTok – 51,4 milionů sledujících, Instagram – 24,3 milionů followerů a YouTube základna (kde má kromě pár klipů, roomtouru a záznamu, jak si se ségrou předělávají nosy, také vlastní talk show) obsahuje 7,4 milionů oddaných duší.
CONAN GRAY
Plným jménem Conan Lee Gray, dnes dvaadvacetiletý hudebník narozený v kalifornském městě Lemon Grove matce japonského původu a otcovi převážně irského původu. Otec byl voják, proto se během jeho dětství více než hodně stěhovalo, ale většinu puberty tento tvůrce strávil v texaském Georgetownu (což výrazně poznamenalo jeho tvorbu). Před čtyřmi léty se přestěhoval do Kalifornie.
Na konec uděláme malou (a dobrou) výjimku a představíme si člověka, který sice také je k zastižení na TikToku, ale TikTokem nezačínal. Jeho hlavní sociální sítí je YouTube, kam se přihlásil v roce 2013, tehdy mu bylo mezi 14 a 15 lety a hlavní náplní jeho kontentu byly vlogy o maloměstském životě v Texasu, vlastní tvorba a také hudba. V březnu 2017 Conan vydal svůj debutový singl Idle Town a vzhledem k velkému úspěchu na Spotify a YouTube už tehdy muselo být jasné, že se jako hudebník neztratí. A také se neztratil. V březnu minulého roku mu vyšla první studiová deska s názvem Kid Krow (příjemná kvalitní hudba snoubící indie pop a indie rok s pop rockem, nabízí také upřímnou lyriku, která vychází z jeho nesnadného dospívání v Texasu, vnitřních pocitů a příběhů lidí, kteří zanechali stopu v jeho životě) a to pod střechou labelu Republic Records.
Třetí skladba alba Maniac se celkem rychle stala globálně úspěšnou, obzvlášť pak v Austrálii a Kanadě, kde si sáhla na platinu. V Americe dosáhla jen zlata. Track Heather se ve své řadě těšil popularitě hlavně díky platformě TikTok, na jejíž prostorách Conan hlavně zpívá a hraje na kytaru, také pochopitelně tancuje a také občas vtipkuje svým specifickým melancholickým způsobem. Ale je rozhodně upřímný sympaťák, bez patky na čele, trička pod posteli a křečovitých fakeových grimas. Takže výjimkou je nejen svými začátky, ale i celkovým přístupem k obsahu na sociálních sítích. Na TikToku je ještě malé štěně se 4,1 miliony fanoušků, na YouTubu ho odebírá také téměř 4 miliony lidí a na Instagramu je číslo opět stejné, tedy 4 miliony.
Tak. A je to. Závěrem už jen dodat, že obsah se dá dělat různě, a zatímco někdo pomalu skládá střípky lidského zájmu do většího celku, než dojde k vytouženému cíli, jiný zase sází na jistotu a těží z předvádění vlastních (bílých) zubů po dobu deseti vteřin. Ale jak se zpívá u Visacího zámku „Každé zboží má svého kupce“, čímž se dá poněkud opatrně naznačit jen to, že tvůrci na TikToku jsou pouhým odrazem svých fanoušků, a pak zase naopak. Vše je v symbióze.
Chybí vám nějaké jméno, které by tu mělo být? Napište a na ně si posvítíme příště. Tik-tok-tik-tok.

Ilustrace: Darja Thomasová