
Reality show s názvem The Kardashians měla premiéru v dubnu nesnadného roku 2022 a navazovala na „stoletou“ reality Keeping Up with the Kardashians se stejným obsahem. Televizní pořád mapuje životy výše zmíněné rodiny a vysílání vždy probíhá post factum, tedy divák se zpětně dozvídá, jak se cítily a co prožívaly sestry a jejích šéfová, tedy pardon, maminka, během uplynulého plus minus roku. A představte si, že celkem dost lidi životní dramata této komplikované rodinky zajímají. Koho a proč? Na to se teď podíváme.
Vzhledem k rozrostlé rodině Kris Jenner, mamince, která má dohromady 6 dětí, z toho 5 „holek“ a jednoho syna, divákovi se nabízí více než zajímavý vhled do toho, jak jsou geny mocné a zároveň také jak velký vliv má na cestu životem i osobní povaha jedince. Syna, tedy Roba, v nové show už divák téměř nespatří, sledují se hlavně ženy, a, světe div se, každá je úplně jiná. A to je na tom to nejlepší, protože se dá vybrat vlastní oblíbená Kardashianka a také se nabízí dost okamžiků, kdy můžete obracet oči v sloup u chování těch sester, které vám zas tak nesedí.
Zápletka tam v podstatě není žádná, protože se sezónu za sezónou díváme plus minus na to samé. Jak mají/nemají trable s muži, jak jsou úspěšné ve svém podnikání, jak si zvelebují domy, v nichž se dá při troše snahy udělat kluziště pro půlku čtvrtě, jak se připravují na různé společenské události a samozřejmě, to děsně nejnapínavější – jak se spolu rafají, ale protože jsou „rodina“ a je „strašně důležité být vždy pospolu“ řadu za řadou se během dvou minut stopáže usmiřují. Což je asi ta nejvtipnější část, protože během ní divák slyší spíše jen „jeaaaa“, „jeaaaaaa“ a samozřejmě zase „jeaaaaa“, a tím je konflikt odpískán a jede se dál.
Co sestra, to povaha (neuvěřitelné, že?)
Kdo se dívá, ten ví, kdo se nedívá, pojďme si jen ve zkratce (omlouvám se za lenost a neochotu podnikat hlubší rešerši) popsat jednotlivé sestry a jejich momentální životní situace.
Kim – ta je ta „hlavní“, druhá nejstarší, brutální business woman a influencerka, která kromě své značky prádla Skims, studuje, a vzhledem k ukázce k příštímu dílu, úspěšně dostudovala práva. Ta nemá čas na nic, protože si ho (vzhledem ke scénáři) na volno nedělá. Jen pracuje, cestuje, fotí se, chodí na důležité události, spojuje svou vizi se světovými návrháři, připravuje se na Met Gala. No, a k tomu má 4 děti s Kanyem Westem (tedy Ye, jak si posledních pár let říká), což je další práce na plný úvazek, která ale divákům zůstává dost neodkrytá. Zajímá ji téma nápravných zařízení, věří ve druhou šanci pro vězně a také se angažuje u vybraných případů. To je tak hooodně ve zkratce. Spí za chůze, za jízdy, za hovoru, furt zívá a nechápu jak, potlačuje emoce, zjevně proto, aby přežila životní tempo, které si vybrala.
Kourtney – Grinch rodiny, mohla by vyhrát korunu prudičky a ty nejotravnější sestry, ALE, možná je to právě její snahou distancovat se od psychicky nezdravých vztahů a vyjádření posmutnění z absence separace, což vzhledem k aparátu, který postavila Kris, kdy děti jsou prodlouženou rukou byznysu a financí, jde poněkud nesnadno zrušit. Každopádně Kourtney má za manžela Travise Barkera, bubeníka z kdysi legendární kapely Blink 182, který tím samozřejmě nekončí a dost se věnuje jiným talentům. A s ním má Kourtney své čtvrté vlastní dítě. Zároveň také vlastní byznys s doplňky stravy. Takto bych to nechala, protože její byznys model je poněkud svérázný, a to je asi na článek zvlášť.
Khloé je třetí dcera Kris, hned (4 roky) po Kim a z celé sesterské smečky je tou nejživější a zdánlivě nejopravdovější. Ze všech se utahuje, nad vším má nadhled a je kromě své matky druhou ženou v rodině, která se umí usmívat přirozeně a také má oči, v nichž se emoce neztratily. Má dvě děti s problémovějším ex-basketbalistou Lamarem Odomem a věnuje se, nečekaně, také svému byznysu, jedná se o módní značku Good American soustředěnou převážně na denim. Na začátku letošního roku spustila svůj podcast Khloé in Wonderland (zní to trochu legračně, představuji si u toho Alenku v říši divů nebo Červenou karkulku, nebo nějaké psychoterapeutické sezení vzhledem k tomu, že si tam zve své rodinné příslušníky 😅) a v dubnu pak spustila prodej vlastního, panečku, proteinového popcornu. Prostě jede holka. Hodně cvičí, vypadá skvěle a má ráda svoje děti. Tak nějak se zdá, že to celé prostě dává nejlíp. Ale ráda drbe, což není hezký, Khloé, není.
Kendall je předposlední, tedy páté dítě, teď ji bylo 30 let, 3. listopadu, což z ní dělá štíra (brrr), takže by měla jít svou cestou, což taky jde a snaží se separovat od zbytku rodiny podobně jako Kourtney, ale ne tak hystericky. Jako jediná se obléká ležérně a jednoduše, nenosí podprsenku, neobepíná tělo k nemožnosti dýchat, její styl by se dal popsat jako old money ve svém ideálním volnu. Kromě toho, že se věnuje supermodelingu a reklamním kampaním pro luxusní značky, také se během let pohrávala s různým podnikáním, až v roce 2021 došlo k oznámení, že Kendall má vlastní brand tequilly, což se mírně rozchází s její image. Bylo dost zábavné pozorovat v jedné z předchozích řad, jak objížděla party jako tvář alkoholu, ale sama vlastně moc nepila, nebo nepila vůbec. Má ráda koně, meditaci a klid. Taková je Kendall.
Kylie, poslední dítě z impéria Kardashian-Jenner, nejmladší, v srpnu oslavila své 28. narozeniny a v reality se téměř neobjevuje. Skutečně to působí dojmem, že tam chodí pomalu z donucení na pár talking head nutností, jinak je úplně mimo záběr. Je možné, že se na tom podepsala popularita její rodiny, která se sešla s jejím skutečně malým věkem a vyhýbá se tomu, co jí ublížilo, anebo prostě němá zájem vyprávět, jak se má a co cítí, oboje palec nahoru. Údajně je pátou nejvíc sledovanou osobností na Instagramu (ale tak my víme o botech, ne? Viz dokument Fake Fame (2021), tak se nebudeme moc vzrušovat 😉) a také je zakladatelkou a majitelkou značky Kylie Cosmetics. Dekorativní kosmetika nikdy nebude mimo kurz, protože líčíme se všichni, no ne?
A maminka Kardashianová je bad ass, matka a podnikatelka, která je zjevně připravená tu být navždy, nehledě na to, že během stopáže reality show hledá místo na hřbitově pro celou rodinu, ji zjevně natolik baví život, že si nemyslím, že by se chystala někam odcházet, když si před nedávnem dělala facelift. Vždyť je jí teprve 70 (a taky je to štír 🦂, brrr). Ráda pije (vodu míň), miluje módu a užívá si svého statusu, který jí dovoluje zvát si domů téměř libovolnou celebritu, která ji mile ráda pochválí zelenou ledničku a také zahrádku. Taková je Kris pohledem a scénářem reality show.

Kdo tedy kouká na Kardashianky?
Tak údajně (v návaznosti na internet) tuto reality sleduje dost široký populační vzorek, který ani není omezen pouze na ženy. Jedná se o věk mezi 18 a 49 lety. Také údajně k této šíři přispívá i to, jak jsem výše zmínila, že každá sestra je zaprvé jiná a za druhé jsou to ženy, které pochází z různých generací. Takže zatím co dcery Kris a Roberta Kardashiana jsou v jasné skříňce s nálepkou mileniálové, poslední dvě dcery, jež má paní podnikatelka s Brucem Jennerem (od roku 2015 Caytlin Jenner) jsou zástupkyněmi generace Z. A jak se liší jejich pohled na svět a celkové vystupování, tak to přilákává i širší demografický vzorek. Pak tu máme mimo jiné naprosto pochopitelný zájem cílové skupiny o módu, luxus, fitness, byznys a suma sumarum úspěch, a tak inspiraci v těchto nesnadných životních kategoriích hledají tam, kde se jím to vřele a naprosto mile nabízí, tedy u Kardashianek.
Sledováním reality show vliv sester nekončí, jelikož jejich pravou rukou jsou sociální sítě, a tak fanoušci a znuděnci můžou plandat sem a tam a tam a sem a dívat se, co bylo dřív kuře nebo vejce, diamant nebo rozchod, a nebo si přicházet na pocit zadostiučinění, až v předem připraveném scénáři najdou odpovědi na všechny svoje otázky.
Během prvního hledání cílovky The Kardashians mi AI vyplivla celkem zajímavý termín „parasocial relationships“ ve vztahu k postavám pořadu. Což je jednostranný, iluzorní vztah, který si jedinec vytváří s postavou v médiích. Zatímco mediálně známá osoba ani netuší o existenci koncového konzumenta, ten zase má pocit, že o celebritě ví vše nebo hodně, což mu dává pocit blízkosti s dotyčným. Což je asi v pohodě, pokud je to v rámci zdravého rozumu, když prostě zanadáváte, že tamta je taková kráva, že ublížila tady ty. Ale bohužel jsou lidi, kteří tyto neexistující vztahy považuji za realitu. Mě se teď v hlavě vybavuje Joey z Přátel a jeho postava doktora Drakea Remoraye, a situace kdy nějaká fanynka postavy doktora měla pocit, že je její milý a nedokázala pochopit, že chudák to jenom hraje… sajko…. Ale tak, stává se všechno, hlavně včas vyhledat odborníka a víc chodit ven mezi opravdové lidí, že?
No, takže po malé odbočce se vrátíme zpátky a budeme muset uznat, že marketing sester napomáhá tomu, aby lidi nejen tušili, že tu nějaký Kardashianky jsou, ale i aktivně o nich něco věděli. Hrdinové naší doby 😃 to je co?

Proč je ok na to koukat a jak to dělat „udržitelně“
A teď už můžu vydechnout, všechny nudné souvislosti máte nahoře, teď se pustíme do mého osobního názoru na tento počin. Rovnou řeknu, že na nic před rokem 2022 jsem se nedívala a Kardashianky znám už jen ve verzi 2021/2022. Začala jsem koukat ze smutku a zoufalství, takový typický důvod kdy chcete uniknout z reality a hledáte něco správně, mírně, jak to říct nehrubě, bože, tupějšího? Aby vás to příjemně vymylo. A tak na ně koukám dodnes. A tady vám hodím stručný list, proč si myslím, že jsou fajn (a nebojte, proč nejsou fajn, probereme dál 😁):
- Ruku na srdce, v životě každé ženy a z různých důvodů občas dochází k okamžiku, kdy je fajn, že vám někdo připomene, že krém na obličej, upravené nehty, vlasy a hezké líčení je něčím, co jste někam odsunuly v žebříčku daleko níž, někam pod pojem „tohle všechno se musí udělat dřív“. A když se díváte na „holky“, které jsou holkami, motivuje to a inspiruje nezanedbat něco, co kdysi bylo důležité a stále může být.
- Zároveň hodně oceňuju ten fakt, že se sestry často ukazují (téměř) nenalíčené, s přírodní barvou pleti a nehojným vlasovým porostem. Tak divák/divačka nebude mít pocit, že jsou tak dokonalé, protože se tak prostě narodily a probudily. Než dojde k mluvicí hlavě na pohovce jsou to desetiminuty a hodiny šminek, makeupu a nasazovaných vlasů, plus extrémně kvalitní nasvícení, aby Kim ve svých 45 letech vypadala jako nesmrtelná amazonka. O plastikách a botoxu si Kardashianky také samy dělají srandu, a tak by nemělo docházet k milnému názoru, že jsou „perfektní“.
- Divák dostává náhled do zákulisí smetankových večírků a všeho, co tomu předchází, a pokud má hlavu na správném místě, může vidět, že víc než radost, je to spíše povinnost a tvrdá práce
- Což zároveň souvisí i s tématem „popularity“, sice vidíme pozlátko a extrémní blahobyt, ale zároveň chápeme, že peníze nepomáhají být šťastnějšími, méně smutnými nebo méně unavenými a že právě kvůli té popularitě a neustálému ukazovaní kdo kde je a co dělá, pak dochází i k hnusným věcem, viz loupež Kim v Paříži necelou dekádu zpátky.
- Velkým plusem pro mileniály, kteří vyrůstali na tvorbě z dílny americké MTV z devadesátek a nultých, je i to, že reality show drží kvalitu tehdejších pořadů. Tenkrát se dalo například podívat, jak se natáčí hudební klipy a teď se můžeme podívat v jakých palácích v té své Kalifornii žije smetánka.
- Význam cvičení – také důležitý bod, bez pravidelného cvičení by třeba Khloé nevypadala tak skvěle. Fyzicky silné a pružné tělo se jen krémy a plastikou nezískává, takže velké fandění a inspirace.
- Pro člověka, který miluje psychologii je neskutečným žrádlem pozorovat sestry a jejích chování a polemizovat sám se sebou o tom, co je přimělo k tomu, aby se chovaly tak a ne jinak. Kdo za to může a zda je Kris zlo, anebo jen částečné zlo. Je to paráda.
- A jako poslední bodík sem přidáme právě to výše zmíněné, a tedy možnost na chvíli zapomenout na to, co člověk řeší a jen pozorovat cizí štěstí anebo problémy. Scénář této reality show není nijak drastický a tak, až na třeba jeden díl z řady, jdete spinkat, nebo dělat co jste dělali před tím, s krásně prázdnou hlavičkou, to oceňuji nejvíc.
A abychom nebyly nevyvážení, přidáme sem i nějaké minusy.
- Protibod k prvnímu bodu nahoře, důraz na zevnějšek jako podmínku úspěchu a štěstí ne každý může správně interpretovat pro sebe v běžném životě. Ne každý půjde na plastiku a ne každá v 70 letech je schopná nebo ochotná podstoupit facelift. Maličko to pak mate reálné vnímání věku, kdy čtyřicítky nebo sedmdesátky z okolního, opravdového světa vypadají poněkud odlišněji než klan Kardashian-Jenner. Je nesnadné odolat frustraci z vrásek nebo ztráty pružnosti kůže.
- Show také klade velký důraz na blahobyt, doplňky a celkově finančně hodně zajištěný životní styl, což se u řady cílovky nesetkává s příjemnými pocity. Ale tato rodina platí za to všechno svým soukromím a v podstatě i celým životem. Nemůžou si dovolit jít v teploších do nakupáku, v klidu si dát meka a vlastně vůbec nic z toho, co běžný člověk si může užit bez foťáku a armády kamer. Na to se nesmí zapomínat.
- Především tu jde o byznys. Holky vydělávají peníze a jak je výše shrnuto, každá má svoje podníkání a proto potřebuje reklamu. A tato reality show je jedním z nástrojů. Proto k tomu divák musí přistupovat klidně a koukat na celý proces jako na film, který je sice hezký, ale nic z toho v podstatě neexistuje.
- Pokud někdo ještě nemá vhled do fungování světa tak jako starší vzorek populace, což jsou v podstatě všichni komu je míň než 30, může cítit velkou frustraci z vlastnícho „neúspěchu“, anebo naopak mít pocit, že život funguje daleko jednodušeji, než tomu doopravdy je.
Důležité je chápat, že každý žijeme svůj život, máme každý svůj start do života, vlastní volby a vlastní rozhodnutí. Takže pokud se na Kardashianky díváte jako na inspiraci, je to v pořádku, pokud máte pocit, že jejich životy jsou tím, kam se má směrovat, pak to není úplně nejlepší cesta, jak si tento pořád interpretovat. Dlouhé řasy jsou fajn, ale zdravé tělo a čistá mysl jsou ve výsledku kamarády, kteří vydrží déle a udělají větší službu než to, co večer před spaním budete pracně odlepovat z unaveného obličeje, abyste za pár hodin to tam znova nalepili. Z Kardashianek je fajn vzít to dobré, i když se musí (mezi všemi těmi scénáristickými kazusy) trochu víc hledat. Cvičení, péče o tělo, láska ke svým dětem a cílevědomost. Toto jsem tam našla já. A co vidíte vy?
