Přijít o filmový zážitek kvůli uzavřeným kinům? „Nepřipadá v úvahu,“ řekli si čeští diváci a přesunuli se na web. Dokládá to nejen nárůst předplatitelů tuzemské online videopůjčovny Aerovod, ale také právě volba snímků. Mezi první desítkou nejsledovanějších počinů za minulý rok se objevuje 5 filmů v češtině včetně Šarlatána a vyhledávaných Vlastníků, a jen pouhou polovinu z toho tvoří díla z ryze zahraniční produkce jihokorejským oscarovým Parazitem počínaje a americkým v časoprostoru zaseknutým Palm Springs konče. 

Jak to loni vypadalo s návštěvou kina všichni víme. Sledování kinematografie se přesunulo do online prostředí, a zatímco se velké produkční společnosti snaží najit nejlepší způsob, jak dostat film k divákovi, když se divák nemůže dostat k filmu, někteří už jednali. Americká produkční společnost Warner Bros. na konci roku šokovala celou industrii a její příznivce zprávou o tom, že svoje premiéry bude současně s kinem uvádět i online. Odvážný krok, který mění pravidla hry, ale jisté není ani to, zda svoje rozhodnutí nezmění či dokonce neodvolá v návaznosti na vývoj událostí spojených s pandemii.

Produkce to skutečně neměli, a ani momentálně nemají, jednoduché. Ale pokud se někomu dařilo, tak jsou to online streamovací platformy. Obzvlášť v případě, pokud už byly zavedeny daleko dříve, než se covid-19 stal tím třetím ve vztahu mezi filmovými diváky a kinosály, což způsobilo více než dlouhodobé odloučení. Je fakt, že nikdy před tím napříč českou společnosti (a to všech věkových kategorií) nebyl tak často slyšet název americké firmy se sídlem v Kalifornii Netflix, než právě minulý rok. Úplně stejně by se dalo mluvit o distribuci zajišťované skrz Amazon, Disney, iTunes, YouTube… Ale všechny výše zmíněné nesídlí v české kotlině, i když filmů a seriálů nabízí požehnaně, zajímavější je proto podívat se na lokálního filmového distributora, který během průběhu uplynulého roku 2020 výrazně povyrostl. 

Český Aerovod, tedy tuzemská online videopůjčovna, patří distribuční společnosti Aerofilms a komerčně úspěšné a také festivalové, pečlivě vybrané snímky fanouškům filmu přináší už osm let. A proto není divu, že právě ten poslední se kvůli (nebo v tomto případě spíše díky) koronavirovým opatřením stal tím nejúspěšnějším. Krize sice na čas vyrušila promítání ve známých kinech jako je Světozor, Aero nebo Bio Oko, o to víc lidé hledali kulturní zážitek právě na internetu. Aerovod tak slaví více než šestinásobné tržby a desetinásobné zvýšení počtu předplatitelů, což je více než slušný výsledek. Alespoň online se filmům dařilo. 

Manželé Zahrádkovi v podání Terezy Ramba a Vojty Kotka. Ilustrace: Darja Thomasová

Věčná touha po lásce a svobodě

Je na čase se podívat na první desítku nejsledovanějších filmů a jako předkrm si dáme díla ze zahraniční produkce. Diváci Aerovodu během minulého roku zhlédli například čtyřikrát Oscarem oceněný jihokorejský snímek Parazit režiséra Pong Čun-hoa, jež dřív, než doma měl premiéru ve francouzském Cannes. Což se výrazně vyplatilo, jelikož si rovnou odnesl Zlatou palmu. Koprodukce Francie a Tuniska v podobě filmu Všude dobře, doma nevím se též probojovala do první desítky. Pohodová komedie zrcadlí kulturní rozdíly a poukazuje na řadu předsudků a to v okamžiku, kdy se hlavní hrdinka vrací z Paříže domů a oznámí svůj záměr otevřít si vlastní psychoterapeutickou ordinaci. Film sice mírně připomíná o šest let starší dílo s názvem Paris à tout prix (tenkrát se jednalo o nucený návrat do Marrákeše, nikoli dobrovolný do Tuniska), ale pouze tím návratem do rodné země. Zázemí se poněkud liší a  scénář má tentokrát větší hloubku, což ocenili diváci filmového festivalu v Torontu, v době kdy se festivaly ještě konaly v režimu offline. Tedy v roce 2019. 

Francouzské tragikomické cítění se osvědčilo i v případě filmu Tenkrát podruhé s Danielem Auteuilem. Od dob Dívky na mostě, kde si zahrál s Vanessou Paradis, už sice uplynulo téměř dvaadvacet let (přesně tolik bylo postavě Paradis s jménem Adele), hercův šarm se však nikam nepoděl. Victor prožívá snad úplné vyhasnutí vztahu se ženou svého života a náhle dostane zinscenovanou a dobře zahranou možnost dostat se do dávno odešlých sedmdesátých let, kdy se ještě milovali. Francouzský humor snoubený s tamějším nadhledem je především o lásce, ale každý si během sledování odnese něco jiného. 

Výše zmíněné téma nechybí ani v romantické komedii, jež nese název Palm Springs. Jak získat lásku a nezbláznit se uprostřed nezničitelné časové smyčky? To jsou otázky, na které musí najit odpověď Nyles ztvárněný Andym Sambergem a Sarah v podání Cristin Milioti mu v tom po dobu 87 minut pomáhá. A jako poslední v seznamu, a ne poslední v žebříčku toho nejžádanějšího při online sledování filmů je slovenský road movie Afrikou na pionýru v režii a podle scénáře cestovatele a dobrodruha Marka Slobodníka. Jak název napovídá stopáž nabízí motorky, touhu po svobodě a nové dech beroucí scenérie. 

Čeština vpřed

Touha po tvorbě v českém jazyce je zjevně silná, jelikož přesně polovina nejsledovanějších filmů patři právě jí. A tady už to ani není tak jednoznačné, co se týče jakéhosi společného tématu. Snímek Vlastníci s více než bohatým hereckým obsazením režiséra Jiřího Havelky si loni odnesl tři České lvy, mimo jiné i za nejlepší scénář. Sousedské neshody jsou nikdy nestárnoucím tématem a jak vypadá taková běžná schůzka členů SVJ moc dobře ví každý, kdo na ní alespoň jednou v životě zabloudil. Skvělý výkon Andreje Poláka, Dagmar Havlové a manželů Zahrádkových v podání Terezy Ramba a Vojty Kotka už v traileru zlákali diváky na komedii, která je sem tam tak trochu drama. Po očekávání se dostavil i výsledek, a to v podobě počtu zhlednutí. 

Dokument, jež vznikl na základě experimentu, V síti od tvůrců Barbary Chalupové a Víta Klusáka rezonoval českou společností během celého uplynulého roku. A nehledě na to, že stihl jít i na plátna (a to hned ve dvou verzích), online byl také hojně vyhledáván. Po tom, jak najít vnitřní klid, pátraly i generace před námi, ale co teprve dnes v době průmyslového ruchu a digitálního šumu? Jak se skrze vypnutí světla dá dopracovat k vnitřní radosti a svobodě, a zbavit se strachu a automatického vnímání naučené reality, vypráví autorský dokument Viliama Poltikoviče Zrcadlení tmy

Klid v duši není tím největším cílem pro každého diváka, proto se v žebříčku objevuje i teenagerská komedie Martina Pohla Párty Hárd, která nabízí plus minus všechno, co se dá od snímku pro mladší generaci očekávat. A to jak to dobré, tak i to špatné. Pětici českých filmů uzavírá Šarlatán s otcem a synem Trojanovými, jež měl premiéru na konci minulého léta. V režii Agnieszky Holland je divákům představeno životopisné drama inspirované minulostí léčitele Jana Mikoláška, který nehledě na absenci odborného vzdělání dokázal diagnostikovat onemocnění a následně ho léčit pomocí bylinek, což se pochopitelně řadě lidí nakonec vůbec nepozdávalo. Nedůvěra vůči věcem, jež lidé nejsou schopni pochopit a uchopit, je zkrátka historickou záležitostí. 

Výsledek je takový, že se nedá říct, že by čeští diváci vybírali jedno konkrétní téma, nebo fandili jedinému žánru. Žebříček ukazuje, že rozmanitost je vyžadována a to, ať už v podobě lokální či zahraniční tvorby. Uvidí se, co přinese letošní rok, kdy se lidé vrátí do sálů a zda to nějak ovlivní online sledování tvorby. A pokud ano, tak jak. Na filmový svět se už řití lavina po sobě jdoucích filmových festivalů a nových snímků. Je na co se těšit. 

Nejsledovanější filmy na Aerovodu v roce 2020 a jejich hodnocení na ČSFD

1. Vlastníci (75 % )

2. Afrikou na pionýru (86 %)

3. V síti (86 %)

4. Zrcadlení tmy (71 %)

5. Parazit (84 %)

6. Tenkrát podruhé (76 %)

7. Párty Hárd (61 %)

8. Šarlatán (76 %)

9. Palm Springs (72 %)

10. Všude dobře, doma nevím (61 %)

Každé SVJ má svou paní Horvátovou (ztvárněno Dagmar Havlovou). Ilustrace: Darja Thomasová